Κυριακή 10 Δεκεμβρίου 2017

Η ιπτάμενη πίτσα έγινε πολιτιστική κληρονομιά


Συντάκτης: efsyn.gr

Η τέχνη του ναπολιτάνου σεφ πίτσας, που πετά αριστοτεχνικά τη ζύμη στον αέρα ώστε να αποκτήσει την αναγκαία ελαστικότητα και το σωστό πάχος, εντάχθηκε στην Παγκόσμια Άυλη Κληρονομιά, έπειτα από απόφαση της UNESCO.

Αν και η εγγραφή είναι συμβολική, προσφέρει μια προβολή και οι προσπάθειες των θιασωτών της ναπολιτάνικης τέχνης στην παρασκευή πίτσας ευοδώθηκαν. Την παγκόσμια αίτηση υπέρ της υποψηφιότητας της ναπολιτάνικης πίτσας έιχαν υπογράψει δύο εκατομμύρια άνθρωποι.

Για να στηρίξουν την υποψηφιότητα, στον φάκελό τους οι Ιταλοί τόνιζαν ότι η ναπολιτάνικη πίτσα πέρα από τη δεξιοτεχνία των κινήσεων, είναι μια «γαστρονομική τεχνογνωσία» που συνδυάζει «τραγούδια, χαμόγελα, τεχνική και θέαμα» και χρονολογείται από το 16ο αιώνα.

Η επιτροπή ad hoc της Unesco συνεδρίασε στο νοτιοκορεατικό νησί Τζετζού για να εξετάσει 34 αιτήσεις για εγγραφή στον αντιπροσωπευτικό κατάλογο της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της ανθρωπότητας. Εκτός από την πίτσα, στον ίδιο κατάλογο εντάχθηκαν και άλλες παραδοσιακές τέχνες, όπως η παραδοσιακή σαουδαραβική διακόσμηση των τοίχων από τις γυναίκες της περιοχής Ασίρ, αλλά και το shital pati, η παραδοσιακή παρασκευή μικρών χαλιών πλεγμένων δεξιοτεχνικά με ινδική κάλαμο από το Μπανγκλαντές.

Ο κατάλογος άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO δημιουργήθηκε το 2003, περιλαμβάνει περισσότερες από 365 καταγραφές διαφόρων παραδόσεων, όπως μορφές τέχνης ή εορτασμούς, όπως το ισπανικό φλαμένκο ή το ινδονησιακό μπατίκ.

Επίσης, υπάρχει και ο κατάλογος επείγουσας προστασίας, ο οποίος περιλαμβάνει άυλες πολιτιστικές παραδόσεις που απειλούνται με εξαφάνιση και επιτρέπει στα κράτη να κινητοποιήσουν την απαραίτητη διεθνή συνεργασία και βοήθεια προκειμένου να τις διαφυλάξουν.

Μεταξύ αυτών η σφυριχτή γλώσσα στην Τουρκία, ένας τρόπος επικοινωνίας που κακοποιήθηκε από τις τεχνολογικές και κοινωνικο-οικονομικές εξελίξεις, ο μαροκινός Taskiwin, ο πολεμικός χορός του δυτικού Άνω ΆΑτλαντα κατά τον οποίο οι ώμοι των χορευτών πάλλονται στους ρυθμούς του ταμπούρου και της φλογέρας. Ο χορός αυτός απειλείται κυρίως από την παγκοσμιοποίηση και την αυξανόμενη αδιαφορία των νέων για τις παραδοσιακές πατρογονικές πρακτικές, σύμφωνα με την UNESCO.
• Με στοιχεία από το ΑΠΕ-ΜΠΕ
http://www.efsyn.gr/arthro/i-iptameni-pitsa-egine-politistiki-klironomia

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το blog ΟΛΑ ΛΑΘΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει σχετικά σε άρθρα που αναδημοσιεύονται από διάφορα ιστολόγια. Δημοσιεύονται όλα για την δική σας ενημέρωση.